Om Lunds TK

Historia

Lunds TK bildades 1945. Huvuddelen av medlemmarna är motionärer, utöver dem finns det ett 20-tal aktiva styrkelyftare i klubben.

Lunds TK var under lång tid en av Sveriges ledande tyngdlyftningsklubbar med namn som till exempel Börje Jeppsson (olympier 1952), Ingvar Asp (13 SM-guld, olympier 1964), bröderna Bertil och Nils-Erik Sollevi (den förstnämnde olympier 1980 och 1984, den senare landslagscoach vid spelen i Barcelona 1992).

Bland senare års styrkelyftare har Stefan Jamroz profilerat sig med bland annat VM-guld och världsrekord i bänkpress. Utöver det har vi flera SM-medaljörer i styrkelyft och bänkpress på både dam- och herrsidan.

Gymmet

I lokalen hittar du det mesta som behövs. Det finns flera bra ställningar, mycket skivstänger, fria vikter och hantlar. Utöver det finns naturligtvis det vanligaste utbudet med maskiner, kablar, konditionsutrustning med mera. Vill man själv se vad som finns går bra att bara titta in.

Minnesfond - Henrik Franzén

Henrik var en av de mest färgstarka lyftarna i Lunds TK. Förutom framgångsrika prestationer på lyftarpodiet, SM-vinnare Klassisk Styrkelyft 2011 och 2012, var Henrik givmild som få. När Henrik fanns i träningslokalen kunde du räkna med att få hjälp. Oavsett om du var nybörjare eller mer erfaren lyftare delade han mer än gärna med sig av sina stora kunskaper inom träning.

September 2014 fick Henrik diagnosen leukemi. Han genomgick en synnerligen tuff behandling och gav cancern en rejäl fight. Tyvärr drabbades Henrik av ett återfall och gick bort på morgonen söndagen den 16 oktober 2016. Träningslokalen i Bollhuset är inte densamma utan Henrik. Han kommer att vara djupt saknad och aldrig, aldrig glömd.

För att hedra minnet av Henrik Franzén bildades den 9 november 2016 en minnesfond. Ändamålet är att uppmuntra någon medlem som gjort förtjänstfulla insatser för klubben. Styrelsen för Lunds TK svarar för för att Minnesfonden sköts på ett ansvarsfullt sätt. Stipendiet delas ut årligen, företrädesvis i samband med årets första hemmatävling i styrkelyft.

Stipendiaten utses av en grupp bestående av föreningens ordförande och kassör samt Stina Gunnarson, nära vän till Henrik. Men det är fritt fram för medlemmar att lämna förslag på kandidater. För att erhålla stipendiet ska något av följande kriterier uppnås:
- En lyftare som utmärkt sig speciellt på tävlingspodiet.
- En ledare/tränare eller annan medlem som gjort betydande insatser för klubben.

Medlemmar och vänner är välkomna att ge bidrag till fonden.

Vill du stödja Henrik Franzéns Minnesfond:

PlusGiro: 432964-5
Swish: 123-0837260

Märk bidraget med “Henrik Franzéns Minnesfond”.

Stipendiater:

2017 - Stefan Jamroz
2018 - Gustav Furukrantz
2019 - Stefan Bergqvist
2022 - Agnes Rudin

Styrelsen

Lunds TKs styrelse, valberedning samt revisorer väljs årligen fram på klubbens årsmöte vilket är öppet för alla föreningens medlemmar.

Styrelsen 2022-2023
Ordförande Erik Hartman