Tävlingsverksamhet

Styrkelyft

Vi har tävlingsverksamhet i både styrkelyft och bänkpress för allt från ungdomar till veteraner.

För att tävla under Svenska Styrkelyftsförbundet (SSF) måste du fylla i en tävlingspolicy där du går med på att vara en god ambassadör för sporten och klubben. Du förutsätts även hålla fullständig avhållsamhet från intag och hantering av dopingklassade preparat.

Tävlingspolicyn godkänns på din profil (tryck på ditt namn om du är inloggad).

Anmälan till lokala och regionala tävlingar (serietävlingar, DM) görs genom anmälningslista som delas i forumet på denna sida eller i Facebook-gruppen "Tävlande på Lunds TK". Anmälan till nationella tävlingar (GM, SM) ska göras i god tid (senast en vecka innan sista anmälningsdag) genom mail till info@lundstk.se. Internationella tävlingar hanteras av Svenska Styrkelyftförbundet.

Är du intresserad av att börja tävla? Kom förbi gymmet eller kontakta oss på info@lundstk.se!

Registrering av distriktsrekord är lyftarens egna ansvar och ska meddelas till Johan Swahn, johan@tktrosso.com.

Ditt licensnummer är ditt personnummer följt av initialerna i för och efter-namn (ååmmddfe).

Vad är styrkelyft?

I styrkelyft finns 3 grenar: knäböj, bänkpress och marklyft (eng. squat, bench, deadlift).

Knäböj: vikten läggs på den övre ryggen, och lyftaren går ner tills höften är under knäna och ställer sig sedan upp med vikten.
Bänkpress: lyftaren ligger på en bänk och vikten förs från en utlåst position till bröstet och därefter tillbaka till utlåst position.
Marklyft: börjar vikten på marken, och lyftaren ställer sig upp med vikten i händerna och låser ut både knä och rygg.

header header

Tyngdlyftning

Sedan slutet på år 2015 är Lunds TK åter medlemmar i Svenska Tyngdlyftningsförbundet och startade under 2016 åter upp tyngdlyftningsverksamheten. För mer information och kontakt skicka ett mail till info@lundstk.se!

Precis som för styrkelyft gäller vår tävlingspolicy för att delta i tävlingsverksamheten i tyngdlyftning.

Vad är tyngdlyftning?

I tyngdlyftning finns 2 grenar: ryck och stöt (eng. snatch, och clean and jerk).

Ryck: I ryck greppas stången brett, och förs från golvet till över huvudet i en flytande rörelse.
Stöt: Stöten är en sammansättning av två rörelser. Först förs stången från golvet till främre axlar. Därefter först stången till en stationär position över huvudet.

header header

Regler och Föreskrifter

Lunds TK arbetar aktivt mot doping och som medlem måste man följa följande regler och föreskrifter.

Som medlem i Lunds TK måste man fylla i en ansvarsförbindelse oavsett om man har planer att tävla eller ej.

Som medlem i vår förening omfattas du av Riksidrottsförbundets (RF) stadgar och antidopingreglemente, samt WADA:s (World Anti-Doping Agency) internationella standarder. Dessa grundar sig i WADA:s världsantidopingkod, som är det globala regelverk som gäller inom idrotten. Du är själv ytterst ansvarig att känna till och följa dopingreglerna som finns på RF:s hemsida. Oannonserade dopingtester görs kontinuerligt på lyftare och motionärer.

Vad kan du om antidoping?

Testa dina kunskaper med RF:s dopingquiz här.